Psychologiczne testy osobowości są obecnie powszechnie stosowanym narzędziem w branży HR. Wpływają istotnie na poprawę jakości decyzji personalnych zarówno w procesie rekrutacyjnym, jak i na etapie dalszego planowania rozwoju kluczowych pracowników. Psychologowie tworzący te narzędzia najczęściej koncentrują się głównie na odpowiedniej treści zadań oraz na współczynnikach rzetelności i trafności.
Z punktu widzenia klienta zdecydowanie najważniejszym elementem są opracowane na ich podstawie analizy i raporty. To z nich rekruterzy i konsultanci korzystają na co dzień i to one stanowią o największej wartości procesu oceny.
Adam Vassar, Cubiks USA
Choć popularność i wykorzystanie dostępnych narzędzi diagnostycznych online dla HR w ostatnich latach znacznie wzrosły, one same niestety niewiele się zmieniły. Od 20 lat raporty z oceny mają formę plików PDF i nie zaszły w tej kwestii żadne znaczące zmiany. Wyjaśniając: moim zdaniem raporty w tej formie nadal spełniają ważną funkcję i powinny być dostępne, jednak, dla porównania, gdy zastanawiam się nad tym, jak korzystam ze swojego konta w banku internetowym, wyciąg w postaci pliku PDF sprawdzam raz w miesiącu, natomiast z różnorodnych funkcji i możliwości, jakie daje mi interaktywny interfejs korzystam na bieżąco (gdy sprawdzam saldo, przeszukuję historię transakcji czy płacę rachunki). Z tego samego powodu, choć raporty w postaci pliki w formacie PDF wciąż są potrzebne, uważam, że firmy zajmujące się tworzeniem i dystrybucją narzędzi diagnostycznych dla HR powinny zacząć oferować klientom coś więcej.
Testy diagnostyczne znalazły się na rozdrożu. Pod kilkoma względami stan ten przypomina upadek stacjonarnych sieci wypożyczalni filmów i karierę Netflixa. Na początku XXI wieku wielkie sieci wypożyczalni takie jak Blockbuster kontrolowały rynek, nagłe pojawienie się Netflixa unaoczniło niedoskonałości takiego modelu biznesowego.
Wymagany zbyt duży wysiłek ze strony klienta
Gdy Netflix umożliwił klientom wypożyczanie filmów za pomocą przeglądarki internetowej z poziomu ich własnej kanapy, konieczność osobistej wizyty w wypożyczalni zaczęła być postrzegana jako nadmierny wysiłek. Być może zastanawiasz się, jaki to ma związek z oceną psychologiczną?.
Otóż dla klientów zamawiających tego rodzaju usługi, poziom wysiłku, jaki muszą włożyć w analizę otrzymanych raportów, wydaje się zbliżony. Najpierw drukujesz raporty, następnie sięgasz po kolorowe markery, by zaznaczyć najważniejsze dane, być może robisz również notatki na karteczkach samoprzylepnych. Poza tym bezustannie musisz sięgać do przewodnika czy podręcznika użytkownika, by przypomnieć sobie znaczenie poszczególnych wyników. Zanim się obejrzysz, po trzydziestu minutach pracy na twoim biurku panuje chaos. To po prostu zbyt skomplikowane.
Żmudne poszukiwania
Po wejściu do wypożyczalni filmów, aby znaleźć interesujący go tytuł, klient musiał przejść się pomiędzy rzędami półek z płytami DVD alfabetycznie poukładanymi według kategorii czy gatunku. Natomiast gwarantowana przez Netflix łatwość szukania filmów w Internecie, między innymi dzięki dostępnym filtrom i rekomendacjom innych użytkowników, sprawiła, że oferta stacjonarnych wypożyczalni straciła na atrakcyjności.
Korzystanie z tradycyjnych raportów może być odbierane również jako niekomfortowe i mało efektywne. Raporty mające formę wielostronicowych plików z wynikami i ich opisami, wymagają zapoznawanie się z prezentowaną treścią strona po stronie. To oznacza, że ostateczna interpretacja oraz wyciągnięcie właściwe wnioski, zależy od połączenia ze sobą wyników w poszczególnych kategoriach, by w ten sposób uzyskać ogólny obraz kluczowych zachowań. Klienci mający duże doświadczenie w prowadzaniu ocen zdają sobie doskonale sprawę, że interpretacja raportów nie jest procesem liniowym.
Nieadekwatny model biznesowy
Obowiązujący w sieciowych wypożyczalniach system płatności za wypożyczenie pojedynczego nośnika był zdecydowanie mniej opłacalny w porównaniu do oferowanej przez Netflix stałej, miesięcznej opłaty abonamentowej, która w praktyce oznacza nielimitowany dostęp do wszystkich filmów i seriali. Co więcej tym, co dodatkowo zniechęciło klientów do korzystania z wypożyczalni stacjonarnych był system naliczania kar za opóźnienie.
Większość wydawców narzędzi do oceny psychologicznej nadal stosuje politykę cenową opartą na pobieraniu opłaty za każdorazowe skorzystanie z określonej usługi i nie ma w ofercie opcji opłaty abonamentowej. Po przeprowadzeniu oceny kandydata, klient często ponosi osobną opłatę za każdy raport wygenerowany dla danej osoby. To oznacza, że taki użytkownik ma utrudniony dostęp do wszystkich danych z oceny, które pozwoliłyby mu szerzej wykorzystać dane narzędzie, zadawać odpowiednie pytania, zapewnić nowemu pracownikowi informacje zwrotne po zakończeniu procesu rekrutacyjnego czy przygotować dla niego lub jego przełożonego wskazówki mogące pomóc w opracowaniu planu dalszego rozwoju.
Co wyróżnia Cubiks?
Cubiks to firma, która z radością czerpie inspirację z działalności Netflixa i wprowadza pozytywny zamęt na rynku wydawców testów psychologicznych, aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientom i sprawiać, że oferowane narzędzia diagnostyczne zyskują dodatkową wartość.
PAPI – nasz kwestionariusz osobowości, jest niezwykle rzetelnym narzędziem służącym do oceny motywatorów i preferowanych stylów pracy, przydatnym zarówno w procesie selekcji, jak i rozwoju pracowników. Kwestionariuszowi PAPI towarzyszy interaktywny raport, który eliminuje wady raportów tradycyjnych, poprzez umożliwienie dostępu do danych z poziomu przeglądarki internetowej oraz zapewnienie kompletnego, elastycznego i łatwiejszego w użyciu narzędzia. Dodatkowo możliwość płatności w formie abonamentu, pozwala na generowanie nieograniczonej liczby różnych raportów dla każdego kandydata poddawanego ocenie.
Chcesz dowiedzieć się więcej, zobacz: https://www.hr.alta.pl/selekcja/
lub skontaktuj się z naszymi konsultantami.